Jak přemoct panický záchvat či stres

15. dubna 2017 v 19:14 | Soulless |  Bestie radí
Ahojky.
Jak všichni víte, trpím panickou poruchou. A protože je to pro mě stále aktuální téma, ráda bych se s vámi (a to hlavně s těmi, kteří touto, nebo podobnou úzkostnou poruchou, trpíte) podělila o to, co konkrétně mně pomáhá se s těmito problémy vyrovnat.
Opravu doufám, že vám to bude k něčemu užitečné a naučíte se takhle porazit panickou ataku, anebo, pokud netrpíte žádnou úzkostnou poruchou, ani ničím podobným (za což buďte rádi, opravdu), vás do třeba jen inspiruje k různým způsobům uvolnění při stresu.
Tak se na to pojďme mrknout, jo?

Jinak.. ráda bych vás ještě upozornila na fakt, že jsou to tipy, které pomáhají mně. Každý jsme jiný a nemůžu vám zaručit obecnou platnost. Ale třeba vás naťuknu


1) DÝCHÁNÍ
Úplně nejjednoduší tip, který pravděpodobně použijete někde na veřejnosti či v dopravním prostředku, kde se úplně nemůžete natáhnout, nebo se schovat pod peřinu. Také je to úplně první pomoc.
Pomalu se nadechněte nosem, zhluboka do plic, tak aby to nebylo bolestivé a pak pusou pomalu vydechujte. Jako když chcete někomu jen tak zlehka fouknout na krk, nebo rozpohybovat zvonkohru.
Zejména při panické atace je takové dýchání hodně důležité. Nevím, jestli vás tento problém sužuje stejně jako mě, ale často se mi stává, že začnu funět jako při maratonu, lapat po dechu a pak omdlívám. Takže nic takového. Myslet na dýchání. Pomalu a hezky s klidem.

2) JÓGA

Jóga jako taková je poměrně "klišoidní" cvičení. Obecná představa o józe je taková, že ji cvičí šílené eko ženy a praštění hipíci - jóga už prostě "vyšla z módy". To ovšem nemění nic na tom, že jóga je úžasné cvičení, které zvyšuje flexibilitu a zklidňuje dech i psychiku.
Pokud trpíte panikou či agorou, asi není zrovna váš sen přihlásit se do třídy plné lidí a ještě do ní třeba cestovat MHD. ÚPLNĚ vám rozumím. Já ráda cvičím podle youtube - a můj oblíbený kanál se jmenuje Yoga With Adrene :).

3) ASMR
Aww, moje oblíbené ASMR.
Ráda bych vás nejprve upozornila na fakt, že ASMR rozhodně není pro každého relaxační technika. Příjemné pocity vzbuzuje u opravdu málo lidí. Spoustu lidí, jako třeba moji mamku, mého přítele a mou nejlepší kamarádku ASMR prostě rozčiluje.
A co vlastně je? ASMR je relaxační technika, která se týká zvuků. Prostředky pro vyvolání relaxace a příjemných pocitů jsou například tlumený hlas (tzv soft spoken word), šepot (whispering), ťukání (taping), škrábání (scratching) a další.
Pokud vás to zaujalo, ale nejste si jisti, zda je ASMR vůbec pro vás, či jakou metodu ASMR poslouchat, doporučuju vám tohle video, které vám představí 40 nejznámějších ASMR spouštěčů.
Mé nejoblíbenější jsou jemný hlas a šepot (protože miluju ASMR roleplays), potom ale taky nesrozumitelný šepot, zvuky hřebenu a česání vlasů, šustění a škrábání.
Mé nejoblíbenější youtuberky, zabývající se touto tématikou jsou Deni ASMRCZ - tu určitě doporučuji těm, kteří se nekámoší s angličtinou - a Gentle Whispering.
Pokud se vám ASMR zalíbí, dejte mi vědět, jestli patříte do mojí sekty rozbitých lidí! Neznám totiž nikoho, s kým bych si o tom mohla pokecat a nesmál se mi za to, že to vážně poslouchám. :D
(ASMR u nás doma.
Přítel:"Jé, já bych ještě spal."
Já:"No, mně je fajn, asi hodinu jsem tu poslouchala ťukání na hřeben a česání vlasů..."
Přítel otráveně: "Jo... slyšel jsem!" :D )

4) RELAXAČNÍ OMALOVÁNKY
Další věc, která není pro každého, ale já ji miluju. Moje mamka tvrdí, že by ji to strašně rozčilovalo, kdyby to nevymalovávala dokonale, ale to mi přijde jako totální blbost :D. Dělám to pro relax, ne proto, abych se stresovala z toho, že jsem o půl milimetru přetáhla nějakou čáru.
Antistresové omalovánky jsou tou věcí, kterou si často beru s sebou na dlouhou přednášku, samozžejmě společně s pastelkami. Moje současně oblíbené omalovánky jsou ty s Pusheen - určitě jste je mohli vidět na mém instagramu, nebo i tady na blogu. Ale vlastním jich hodně, protože každou chvíli mám náladu na něco jiného. A opravdu mě to nestresuje :).
Někdo se mi sice posmívá, že jsem jak malé dítě, ale já se za to vůbec nestydím - mám ráda dětské věci, dětské knihy, plyšáky, mám ráda i panenky. Nepřipadám si opožděná - kdo mi má proboha předurčovat, na co už jsem moc stará a na co ještě ne? Všeobecně se nepovažuji za nějakou děsně inteligentní osobu, ale za blbku teda taky ne. Jsem schopná konverzovat na úrovni, přednášet a učit se... a co je komu do toho, že se v soukromí tulím k plyšákům, toužebně hladím v hračkářství bárbíny a čtu knihy pro děti? Jsem jaká jsem.

5) KLIDNÁ HUDBA
Taková méně kontroverzní varianta ASMR - klidná a relaxační hudba. Na youtube stačí zadat "relaxing music" nebo "calming music" a vyjede vám nepřeberné množství variant - stačí si jen zvolit tu oblíbenou, natáhnout se a poslouchat. Jo a přitulit se k tomu k nějakému plyšákovi, to podle mě vůbec není k zahození! ;)

6) VŮNĚ
Asi už jste si všimli, že jsem absolutní milovník vonných svíček. Doma mi skoro pořád musí něco hořet.
Co se ale vůní týče, nejde jen o svíčky - variantou jsou i vonné oleje, krémy, sprchové gely a pěny. Moje rozhodně TOP uklidňující vůně je levandule. Proto jsem si pořídila levandulovou mycí modelínu z LUSH, mám levandulovou svíčku a malý levandulový pytlíček pod polštářem. Když se během noci necítím dobře, sáhnu pod polštář, pytliček vytáhnu, lehce promnu mezi prsty a vdechuju z nich tu nádhernou vůni.
Další moje oblíbená vůně je ta čerstvého pečiva. Sladkého. Mňam. Vede u mně Pain au raisin od Yankee Candle, alias rozinkový šnek, kterého v poslední době pálím snad stále. Když cítím tohohle šneka, hned je všechno lepší. A sežrala bych ho. Mňam.
Posledním tipem je vůně čerstvě vyprného povlečení - Soft Blanket, taktéž od Yankee. Pokud milujete čisté vůně, tahle bude na sto procent něco pro vás! :)

7) KNIHY, ČASOPISY A ČTENÍ VŠEOBECNĚ
Takový dost očekávaný tip, ale stejně ho tu zmíním.
Já osobně teda čtení miluju, hlavně knih, ale je mi jasné, že ne všichni jsou oddaní čtenáři. I časopisy jsou tedy fajn - já ráda čtu třeba JOY, to je taková opravdu odreagovačka a je to asi jediný časopis, který si kupuju víceméně pravidelně.
Na odreagovaní také ráda čtu knihy young adult a klidně i dětské. Možná se někdy odhodlám a sepíšu vám pár recenzí, bez obav, že se mi budete smát. I když... pokud chcete, klidně se smějte, smích je přece zdravý :).


To je pro dnešek všechno - schovávám si pár tipů ještě pro další články, a to hlavně pro případ, že by se vám tento typ článku líbil. To mi můžete dát vědět na instagramu, facebooku, nebo i pod článkem (klidně prostřednictvím hvězdičkového hodnocení).
Snad jste měli fajn sobotu, já si dala do těla při kruhovém tréninku :)

SOULLESS
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama